Formalności przy zakupie mieszkania na kredyt Drukuj
czwartek, 23 października 2014 07:34

Zakup mieszkania to dla wielu największa inwestycja w życiu. Ale to nie tylko przyjemności związane z wyborem mebli, podziałem pokoi i zakupem kina domowego. To też skomplikowana papierologia i wiele formalności do załatwienia i dokumentów do wypełnienia.

Po znalezieniu odpowiedniego mieszkania na rynku wtórnym (na pierwotnym wygląda to nieco inaczej) należy je prześwietlić pod kątem wad prawnych, co pozwoli uniknąć w przyszłości problemów. Pierwszą rzeczą, jakiej należy się przyjrzeć przy zakupie mieszkania jest to, czy sprzedający jest rzeczywiście właścicielem nieruchomości. Powinien zaprezentować akt notarialny zaświadczający o zakupie oraz aktualny odpis z księgi wieczystej. Ale nie wszystko musi być zapisane w KW, stąd warto zapoznać się także z innymi źródłami informacji (np. dokumentem stanowiący podstawę nabycia nieruchomości przez aktualnego właściciela), by uniknąć nabycia mieszkania np. z służebnością osobistą. Rozsądnym działaniem będzie też weryfikacja dokumentów zaświadczających o stanie zaległości wobec wspólnoty mieszkaniowej, zarządcy nieruchomości lub spółdzielni mieszkaniowej, a także dostawców mediów.

Jeśli z mieszkaniem wszystko jest w porządku i jesteśmy zdecydowani na zakup, można przystąpić do negocjacji ze sprzedającym, a jednocześnie zakończyć proces analizy ofert bankowych w kwestii kredytu hipotecznego. Ustalone z sprzedającym warunki należy zapisać w umowie przedwstępnej, przy czym warto, by miała ona formę aktu notarialnego, gdyż jest to bezpieczniejsze rozwiązanie. Spisanie umowy u notariusza zdejmuje z nas także trud jej przygotowania.

Źródło: www.forsal.pl