W Katowicach zapowiadane zmiany w polityce parkingowej są w trakcie realizacji. W ubiegłym roku uporządkowano Strefę Płatnego Parkowania (SPP), natomiast kolejną zmianą w systemie parkowania – nie ostatnią – jest doposażenie SPP w nowe parkomaty z funkcją płatności kartą oraz uruchomienie płatności mobilnych.
Jednocześnie zniknie możliwość wykupienia biletu za gotówkę, a także zmienia się regulamin. Projekt uchwały w tej sprawie jest opublikowany na Platformie Konsultacji Społecznych, a na najbliższej sesji będzie przedmiotem obrad Rady Miasta Katowice.
- Do Katowic w ciągu doby wjeżdża średnio 123 tys. pojazdów z rejestracjami miast ościennych. Dlatego zdecydowaliśmy się na budowę centrów przesiadkowych. Inwestycje mają zachęcić do wjazdu do centrum miasta komunikacją miejską. W Zawodziu czy też Brynowie budujemy po kilkaset miejsc parkingowych, tak by kierowcy nie musieli ich szukać w centrum. Na podstawie biletu na tramwaj lub autobus będą mogli zaparkować bezpłatnie. Jednak zdajemy sobie sprawę, że nie każdy zawsze może zrezygnować z podróży samochodem. W centrum naszego miasta działają urzędy, przychodnie – dlatego też zmiany w zakresie strefy parkowania mają pomóc wymusić rotację pojazdów – wyjaśnia Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Jednocześnie zgodnie z moją przedwyborczą obietnicą pracujemy nad wdrożenie karty mieszkańca. Jej głównym celem jest premiowanie osób, które są zameldowane w Katowicach i właśnie tutaj odprowadzają podatki – co jest bardzo ważne z punktu widzenia budżetu miasta. Karta będzie zapewniała m.in. tańsze parkowanie. Droższy parking dla osób spoza Katowic, wraz z powstającymi centrami przesiadkowymi, ma stanowić element polityki transportowej ukierunkowanej na zachęcanie naszych gości do podróżowania do Katowic komunikacja publiczną – dodaje prezydent.
Pierwszym elementem zmian jest uruchomienie 50 nowych parkomatów, które zagęściły sieć obecnych, a także pojawiły się w nowej części Strefy Płatnego Parkowania w rejonie ulic Wita Stwosza i Ceglanej. Urządzenia te są już zamontowane, a po uprawomocnieniu się uchwały Rady Miasta z dniem 23 lipca zostaną uruchomione. - Nowością dla kierowców w tych urządzeniach będzie możliwość płatności kartą. Przy czym jednocześnie w pozostałych urządzeniach, do czasu ich modernizacji, pozostanie możliwość płatności tylko gotówką i kartą ŚKUP – zwraca uwagę Piotr Handwerker, dyrektor MZUiM Katowice.
Do końca sierpnia Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach jako operator Strefy Płatnego Parkowania zakończy modernizację techniczną systemu poboru opłat. W SPP 78 urządzeń zostanie zmodernizowanych, co łącznie da 128 urządzeń, w których od września możliwe będzie uiszczenie opłaty gotówką i kartą płatniczą. – Ponadto we wrześniu uruchomimy możliwość dokonywania opłat za pomocą aplikacji mobilnej, przy czym jednocześnie zniknie parkingowy, u którego można było zakupić bilet. Choć kontrolerzy będą cały czas obecni w SPP, to nie będzie można u nich zakupić biletu – dodaje dyrektor.
Zmiany te wiążą się również ze zniesieniem 14 dniowego terminu na uiszczenie opłaty. Kierowca jest zobowiązany do niezwłocznego uiszczenia opłaty za postój w SPP. W przypadku stwierdzenia przez kontrolera, że pojazd stoi w strefie bezprawnie – sporządzany jest specjalny protokół, kierowca otrzymuje zawiadomienie za wycieraczką, a także zostaje obciążony opłatą dodatkową, która wynosi 50 zł. Na zakup 50 urządzeń i modernizację 78, a także wdrożenie opłat mobilnych przeznaczono około 3,4 mln zł.
Przypomnijmy, że obecnie w SPP obowiązują następujące opłaty do godziny 2,00 zł, za drugą rozpoczętą godzinę postoju 2,40 zł, za trzecią – 2,80 zł, a za każdą kolejną 2,00 zł. Natomiast dla podstrefy „Ceglana-Wita Stwosza" za postój płacimy do godziny 3,00 zł, za drugą rozpoczętą godzinę postoju 3,60 zł, za trzecią – 4,20 zł, a za każdą kolejną 3,00 zł.
Źródło: katowice.eu
|